تشخیص زردی نوزاد

زردی که در 24 ساعت اول زندگی نوزاد ظاهر می شود کاملاً جدی است و نیاز به درمان فوری دارد. زردی که بعدا ظاهر می شود می تواند طبیعی باشد و اغلب بدون درمان برطرف می شود. با این حال ، زردی یا یرقان بعد از هفته دوم زندگی می تواند نشانه وجود یک مشکل جدی در کبد باشد که باید توسط پزشک ارزیابی شود. برای تشخیص زردی نوزاد ، دکتر شما با توجه به تاریخ تولد فرزندتان یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

آزمایش خون تشخیصی نیز ممکن است برای بررسی آنتی بادی های ویروس هپاتیت، سطوح بیلیروبین، گلبول های قرمز غیر طبیعی و سایر مواد که عملکرد کبد را نشان می دهند، انجام شود. سایر آزمایش های تشخیصی مانند اولتراسوند یا بیوپسی نیز ممکن است توصیه شود که علت زردی را تعیین کنند.

کدام نوزادان در معرض خطر هستند؟

فرزند شما فرقی نمی کند در چه سنی باشد ، پزشک معاینه بدنی انجام می دهد و علائم تشخیص زردی نوزاد را جستجو می کند. زردی می تواند در همه نوزادان ایجاد شود. با این حال ، نوزادانی که ممکن است بیشتر در معرض خطر زردی باشند عبارتند از:

1. نوزادان نارس
  2. نوزادان مبتلا به عفونت
  3. نوزادان دارای کبودی

درمان زردی چیست؟

در فتوتراپی از نور طیف آبی برای کاهش سطح بیلی روبین استفاده می شود. این نوع نور بیلی روبین را به یک ترکیب محلول در آب تبدیل می کند که می تواند از طریق ادرار دفع شود. این درمان ممکن است چندین ساعت طول بکشد ، در طی آن ، یک پزشک بالینی موقعیت کودک شما را مرتبا تغییر می دهد تا در معرض نور کامل پوست قرار گیرد. از چشمان کودک شما محافظت می شود و پزشکان درجه حرارت و سطح بیلی روبین آنها را در طول دوره درمان کنترل می کنند. با اجاره دستگاه فتوتراپی یا اجاره دستگاه زردی از زردی کلینیک می توانید نسبت به درمان زردی نوزاد دلبندتان اقدام نمایید.

پتو فیبروپتیک نوعی فتوتراپی است که در آن یک پتو فیبروپتیک که به آن پتو نیز گفته می شود ، زیر کودک شما قرار می گیرد. پتو الیافی ، کودک را در معرض نور قرار می دهد تا بیلی روبین کاهش یابد. می تواند به تنهایی یا در ترکیب با نوردرمانی استاندارد استفاده شود.

انتقال تبادل یک روش پزشکی است که برای کاهش سطح بیلی روبین استفاده می شود. در طول درمان ، یک پزشک بالینی مقدار کمی خون از کودک می دهد و از او خارج می کند. اگر سطح بیلی روبین بالا بماند ممکن است لازم باشد این درمان تکرار شود.

شیردهی قطع شده برای زردی شیر مادر معمولاً فقط برای یک یا دو روز لازم است. بعد از کاهش سطح بیلی روبین می توان شیردهی را از سر گرفت. سایر درمان ها بر مدیریت علت اصلی تشخیص زردی نوزاد و کاهش سطح بیلی روبین متمرکز است.

برای تشخیص زردی نوزاد ، باید هر 8 تا 12 ساعت در 48 ساعت اول تولد ، نوزادان معاینه شوند. کودک شما باید در 3 تا 5 روز اول توسط یک پرستار یا دکتر معاینه شود، معمولا در 3 الی 5 روز اول سطح بیلیروبین کودک بالاتر است. زمان بندی این معاینه ممکن است بسته به سن کودک شما در هنگام مرخص شدن از بیمارستان و سایر عوامل متفاوت باشد.

برخی از علائم تشخیص زردی نوزاد :

• پوست و چشم زرد
  • ادرار تیره رنگ
  • مدفوع رنگی
  • استفراغ و تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم
  • عضله و درد مفصلی
  • تب بالا
  • لرز

فتوتراپی در بیمارستان یا خانه ؟

با توجه به علت اصلی تشخیص زردی نوزاد ، روش درمان آن ارائه خواهد شد. اگر علت زردی عفونت های دیگر باشد، درمان آن ها منجر به بهبود زردی خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در طول دوره بهبودی مقدار زیادی استراحت و مایعات را دریافت می کند. اگر بیماری در منزل قابل درمان باشد نباید به بیمارستان مراجعه کرد و اولویت با منزل است.

علت این نکته عفونت های بیمارستانی و فضای آلوده بیمارستان است. البته هزینه های درمان در بیمارستان به مراتب چندین برابر درمان در منزل است. همچنین سختی های حضور و رفت و آمد در بیمارستان را نیز باید به آن اضافه نمود. مسأله زردی نوزادان نیز همین گونه بوده و چون در اکثر موارد به بیمارستان نیازی نیست اولویت با فتوتراپی و درمان زردی نوزاد در منزل است. چه اینکه در ابتدای تولد نیاز حضور مستقیم والدین در کنار نوزاد ضرورت بیشتری می یابد.

زردی معمولا ابتدا روی صورت ظاهر می شود و سپس به سینه، شکم، بازوها و پاها حرکت می کند، زیرا سطوح بیلی روبین بالاتر می رود. زردی می تواند در نوزادان با رنگ پوست تیره تر دیده شود. دکتر یا پرستار کودک می تواند آزمایش کند که چند درصد بیلی روبین در خون کودک قرار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)